BLOG

Jak prowadzić fanpage firmy i dlaczego warto powierzyć to zadanie specjaliście?

Prowadzenie fanpage’a na Facebooku to z pozoru prosta czynność. Wystarczy założyć firmowy profil podpięty do głównego konta użytkownika, zebrać sporą grupę fanów, a następnie udostępniać ciekawe treści. To jednak za mało. Firmowy profil to podstawowe miejsce komunikacji pomiędzy firmą a odbiorcami oraz potężne narzędzie marketingowe – ale tylko pod warunkiem umiejętnego zarządzania.

Nie wystarczy „być” na Facebooku

Na Facebooku istnieje ponad 40 milionów aktywnych fanpage’y, z czego co najmniej kilkadziesiąt tysięcy należy do polskich firm. Każdego dnia 10 milionów polskich internautów wchodzi na Facebooka, a spora część obserwuje przynajmniej kilka firmowych profili.

Algorytmy, tego największego medium społecznościowego, działają tak, że na tablicy wyświetlane są tylko informacje, które potencjalnie mogą zainteresować danego użytkownika. Jeśli fan jest nieaktywny w ramach społeczności, maleje szansa na wyświetlenie aktualności w ramach danego profilu. Dlatego nie wystarczy, że firma ma konto na Facebooku i uzbierane kilka tysięcy polubień. Jeśli użytkownicy będą nieaktywni, zasięg postów na profilu będzie niewielki, a efektywność działań w social media – znikoma.

Samo posiadanie profilu na Facebooku nic nie daje. Spośród setek tysięcy fanpage’y duża część jest martwa – nieaktualizowana lub nieodwiedzana przez fanów. Dlatego podstawą działań w social media jest zaangażowanie zarówno osób prowadzących stronę, jak i samych użytkowników.

Podstawowe błędy popełniane przy prowadzeniu fanpage’a

  • Kupowanie polubień,

  • Zbyt rzadkie lub zbyt częste publikowanie wpisów,

  • Treści niedopasowane do tematyki firmy,

  • Organizowanie konkursów niezgodnych z regulaminem Facebooka,

  • Brak wezwania do działania,

  • Brak użyteczności dla odbiorców,

  • Brak kontaktu z administracją,

  • Brak moderacji komentarzy.

Wszystkie powyższe działania zniechęcają do uczestniczenia w życiu społeczności. Publikowanie postów raz na pół roku nie pozwoli zbudować przywiązania do marki; z drugiej strony wrzucanie postów co godzinę, tylko po to, aby były, spowoduje irytację użytkowników i ukrycie wpisów lub całkowitą rezygnację z obserwacji fanpage’a.

To fani stanowią o wartości profilu

Dobrze prowadzony profil na Facebooku to nie ten, który ma setki tysięcy lajków, tylko taki, który żyje, a użytkownicy chętnie uczestniczą w życiu społeczności – komentują, udostępniają ciekawe treści, biorą udział w akcjach tematycznych i konkursach, wychodzą z własnymi propozycjami i dają informację zwrotną co w firmie jest na plus, a co należy poprawić. Takie osoby są ambasadorami marki. Fachowe prowadzenie fanpage’a zapewni Ci stały dopływ nowych klientów i stałe poszerzanie zasięgu.

Facebook umożliwia uruchomienie płatnych kampanii marketingowych, ustawiania reklam i płatności za dodatkowy zasięg postów. Jednak przy skutecznym prowadzeniu profilu nieraz okazuje się, że działania te nie będą potrzebne, a przynajmniej można zminimalizować budżet na płatną kampanię marketingową. Facebook to wspaniałe narzędzie, dające wiele opcji darmowego docierania i pozyskiwania klientów. Trzeba tylko wiedzieć, jak to skutecznie zrobić.

Dlaczego warto powierzyć prowadzenie fanpage’a specjaliście?

Jeśli myślisz poważnie o firmowym profilu, musisz wiedzieć, że administracja nie może ograniczać się do kilku minut dziennie. To praca na co najmniej kilka godzin dziennie, a w przypadku dużych społeczności nawet na pełen etat. Tworzenie angażujących treści to tylko część pracy. Równie ważny jest szybki i bezproblemowy kontakt z użytkownikami, odpowiadanie na komentarze, moderacja, a w przypadku przeprowadzania konkursów – czuwanie nad przebiegiem akcji. Aby zrobić to dobrze, konieczne jest zatrudnienie fachowca, który zajmie się wszystkimi czynnościami, niezbędnymi do tego, by profil firmowy rósł w siłę i przynosił wymierne korzyści.

Zobacz również