BLOG

Pozycjonowanie – na czym polega i dlaczego warto?

Pozycjonowanie odgrywa istotną rolę w promocji biznesu. Niestety samo posiadanie aktywnej strony www, nie gwarantuje przypływu klientów. Aby zostać zauważonym, trzeba pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google – na pierwszej stronie, a najlepiej w TOP 3, czyli na trzech najwyższych pozycjach.

Czym jest pozycjonowanie?

Prawdopodobnie większość użytkowników internetu zna to określenie, jednak podstawowa wiedza, sprowadza się raczej do ogólnej świadomości, że chodzi o to, by „być wysoko w wyszukiwarce”. Taki jest cel, ale pozycjonowanie to długotrwały i skomplikowany proces, powiązany z wieloma czynnikami. Na początku warto zacząć, od czego zależy pozycja w Google? W uproszczeniu: każda strona jest odwiedzana przez programy, nazywane botami, które śledzą treść, układ, linki wychodzące i przychodzące oraz przydatność serwisu dla użytkownika. Na tej podstawie kwalifikują witrynę pod kątem jej wartości. Im strona bardziej przydatna, mająca dużo wartościowych linków przychodzących, tym pojawia się wyżej w wynikach na kluczowe zapytania użytkowników.

Elementy strony, podlegające ocenie przez algorytmy:

  • Wiarygodność i wartość merytoryczna witryny,
  • Oryginalność treści, poprawność, brak plagiatu,
  • Liczba linków przychodzących, wychodzących i wewnętrznych,
  • Naturalność linków przychodzących z wartościowych miejsc,
  • Układ strony przyjazny dla użytkownika,
  • Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
  • Pozostałe czynniki.

Jak widać pozycjonowanie należy zacząć nie od linkowania, a od rzetelnego audytu strony i dostosowania elementów podlegających ocenie przez Google. Optymalizacja witryny pod kątem seo polega na: precyzyjnym doborze słów i fraz kluczowych, odpowiednim zbudowaniu nagłówków, metatagów, tekstów, opisów grafik i multimediów. Ponadto na: skróceniu czasu ładowania strony, wyeliminowania elementów przeszkadzających w łatwej obsłudze i dopasowaniu jej do bezproblemowego wyświetlania na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych. Dopiero mając zoptymalizowaną, nasyconą naturalnymi słowami kluczowymi witrynę, można przejść do działań zewnętrznych tzw. linkbuildingu.

Linkbuilding

Budowanie zaplecza seo wciąż jest istotnym elementem strategii pozycjonowania, jednak ze względu na zmianę działania algorytmów Google, obecnie mniejsze znaczenia ma liczba linków, za to ogromne – ich jakość. Jeden link z dużego, często odwiedzanego przez użytkowników portalu może być lepszy niż 100 linków pochodzących ze słabej jakości presell pages. Ponadto wysokiej jakości, naturalne linki prowadzące do strony, zmniejszają ryzyko nałożenia kar od Google – filtrów i banów, z którymi muszą borykać się osoby, stosujące niedozwolone metody pozycjonowania. Pozyskiwanie linków z wartościowych miejsc jest czasochłonne i kosztowne, ale w ogólnym rozrachunku z pewnością się opłaca.

Pozycjonowanie na długi ogon i pozycjonowanie lokalne

Celem wszystkich działań seo jest osiągnięcie wysokich pozycji w Google na zapytania, które wpisują użytkownicy w poszukiwaniu produktów, usług lub firm. Jednak ze względu na dużą popularność głównych fraz takie podejście może być trudne lub wręcz nieopłacane (zbyt małe korzyści w stosunku do kosztów). Często lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na wielu rzadziej używanych słowach kluczowych i budowaniu z nich całych wyrażeń i zestawień. W ogólnym rozrachunku wiele mało istotnych fraz kluczowych, daje więcej wejść niż z jednego głównego, ale mocno obleganego hasła. Nawet pozycjonowanie konkretnych haseł zwiększa ruch z szerokiego ogona słów kluczowych. Dlatego przy ocenie skuteczności działań seo nie należy brać pod uwagę wyłącznie pozycji na konkretne hasła, ale to, ile zwiększył się ruch na stronie od momentu wykupienia usługi.

Równie ważne jest pozycjonowanie lokalne, czyli z wykorzystaniem miasta lub regionu w którym firma działa. W ten sposób zawężasz krąg poszukiwań i jesteś w stanie skuteczniej dotrzeć do osób, poszukujących usług w konkretnym mieście lub województwie.

2016-11-07_screen_google_blog_neo180-768x490

Dlaczego warto pozycjonować stronę?

Nikt nie zna dokładnej liczby stron internetowych, ale szacuje się je w setkach milionów. Nawet jeśli tylko pewien odsetek z nich to strony firmowe, nadal są to miliony, a każda z nich konkuruje między sobą, by znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Użytkownik poszukujący konkretnej informacji zwraca przede wszystkim uwagę na pierwszą stronę, a w szczególności 3 najwyższe wyniki. Strony 2-3 są znacznie rzadziej odwiedzane, a witryny na dalszych pozycjach mają znikomą szansę na otwarcie. Pozycjonowanie zwiększa szansę na dotarcie do klienta, zainteresowanie go ofertą, a co za tym idzie – sprzedaż.

Powody, dla których trzeba pozycjonować stronę:

  • Optymalizacja kosztów dotarcia do klienta. Chociaż efektów nie zobaczysz od razu, w ogólnym rozrachunku to się opłaca.
  • Przy dobrym wyborze słów kluczowych i profesjonalnym podejściu, efektywność pozycjonowania jest bardzo wysoka, co przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie.
  • Wyszukiwarka Google jest głównym miejscem, w którym użytkownicy poszukują interesujących ich informacji. Żaden inny kanał reklamowy nie daje takiej efektywności.

Zajmowanie wysokich pozycji w wyszukiwarce dodaje wiarygodności firmie. Im dalej strona się znajduje, tym mniej przychylnym okiem patrzą na nią internauci.

Pozycjonowanie jest nienatarczywą formą reklamy dobrze tolerowaną przez użytkowników. Standardowe reklamy video, banery czy popupy mogą spowodować u odbiorcy niechęć do firmy. Natomiast gdy użytkownik szuka konkretnego produktu lub usługi, sam dokonuje wyboru, by wejść na stronę.

Odpowiedź na pytanie „czy warto pozycjonować stronę” jest jednoznaczna – tak, warto, a wręcz jest to konieczność, jeśli Twojej firmie zależy na zwiększeniu sprzedaży i dotarciu klientów potencjalnie zainteresowanych ofertą.

Zobacz również