BLOG

Logo to element, bez którego nie zaistniejesz w świadomości klientów

Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy – tak pisał David Airey w książce „Logo Design Love”. Jest w tym cytacie sporo prawdy, ponieważ to właśnie logo wpływa na świadomość marki u klientów. Ten element graficzny można uznać za taką twarz firmy i wisienkę na torcie, dopinającą wizerunek.

Najważniejszy element systemu identyfikacji wizualnej

CI, czyli Corporate Intendenty to symbolika, kolorystyka, krój liter i inne składowe, wpływające na odbiór i zapamiętywanie marki. Celem CI jest budowa wizerunku i wytworzenie pewnych skojarzeń w umysłach konsumentów. Logo natomiast będzie łącznikiem spajającym je wszystkie. To ono powinno wyzwalać bodziec u klientów, pozwalający skojarzyć grafikę z konkretną firmą.

Co to jest logo i czym różni się od logotypu?

Logo to graficzne przedstawienie znaku firmowego (sygnetu) i nazwy (logotypu), czasami jeszcze zawiera główne hasło tzw. claim. Inaczej mówiąc: logo to całość, łącząca w sobie wszystkie elementy, natomiast logotyp to tekst identyfikujący firmę lub markę.

loga-blog-neo180

W praktyce bywa różnie, a granica pomiędzy sygnetem i logotypem jest czasami zatarta. Na przykład nazwa firmy może być integralną częścią sygnetu albo całe logo może być przedstawione wyłącznie za pomocą logotypu.

Dobre logo, czyli jakie?

Niezależnie od wszystkiego, podstawową cechą znaku firmowego jest prostota. Logo nie może być skomplikowane, bo chodzi przecież o to, by łatwo zapadało w pamięć. Najlepsze są zawsze najprostsze rozwiązania, zresztą wystarczy tylko spojrzeć na znane marki, by przekonać się, że żadna z nich nie ma skomplikowanego znaku graficznego: Facebook, Adidas, Mercedes, Apple, Pepsi… przykładów można mnożyć.

Doskonała koncepcja graficzna, łącząca oryginalność, prostotę i „to coś”, co chwyta za serce, to naprawdę trudne zadanie, wymagające czasu, doświadczenia i wielu testów, zanim ostateczna koncepcja ujrzy światło dzienne. Nie ma bowiem nic gorszego niż nietrafiona identyfikacja wizualna, która już na starcie może sprawić, że firma pójdzie na dno, bo logo kojarzy się dwuznacznie lub jest po prostu brzydkie. Choć i od tego bywają odstępstwa, gdyż znane są przypadki, gdzie celowo stawiano na dwuznaczności, by wywołać efekt szoku, a tym samym zwiększyć rozpoznawalność. To jednak raczej ryzykowne zagranie.

Dobre logo musi charakteryzować się kilkoma cechami:

  • Prostota – nie może być zbyt złożone ani skomplikowane. Im mniej elementów tym lepiej. Logo jest symbolem, a nie schematem skomplikowanej maszyny.
  • Unikalność – musi mieć własny charakter i styl. Ma wyróżniać firmę na tle konkurencji, a nie wykorzystywać sukces innej marki.
  • Dopasowanie – powinno być tak zaprojektowane, by tworzyło skojarzenia z marką. To nie tylko element estetyczny, dlatego musi być spójne z całą identyfikacją marki.
  • Ponadczasowość – zbytnie poddawanie się panującej modzie nie zawsze będzie dobre. Trendy przychodzą i odchodzą, dlatego projekt powinien być ponadczasowy i uniwersalny.

Czy każda firma potrzebuje logo?

To, czy jakiekolwiek elementy identyfikacji wizualnej i strategii marketingowej będą potrzebne Twojej firmie, zależy od Ciebie i od planów, jakie wiążesz z biznesem. Osoba samozatrudniona, nienastawiona na rozwój, prawdopodobnie obejdzie się bez nich. Ale jeśli chcesz pozyskać nowych klientów i sprawić, że Twój biznes będzie rozpoznawalny, logo to warunek konieczny, bez którego działalność będzie mocno utrudniona.

Zobacz również