BLOG

Identyfikacja wizualna firmy

Jak Cię widzą, tak Cię piszą – to znane przysłowie w pełni oddaje sens i potrzebę tworzenia identyfikacji wizualnej firmy w kontekście budowy wizerunku i rozpoznawalności marki. CI (Corporate Intendenty) obejmuje szereg działań, mających na celu wyrobienie pozytywnych skojarzeń z firmą wśród odbiorców. Wszystkie elementy muszą być spójne i dobrze przemyślane. Dowiedz się, czym jest identyfikacja wizualna firmy i z jakich elementów się składa.

Elementy systemu identyfikacji wizualnej

O tym, jak odbiorca postrzega firmę decyduje wiele czynników: sposób obsługi, atrakcyjność oferty, jakość produktów lub usług, a także komunikacja marki z klientem. Rolą CI jest poprawa komunikacji, a także możliwość szybkiego rozpoznania firmy na podstawie znaku, koloru, nazwy itp. Warto pokrótce omówić poszczególne elementy CI:

Nazwa firmy – zanim zaczniesz planować firmowe logo, wygląd materiałów reklamowych i ogólną strategię marketingową, należy dobrze przemyśleć nazwę firmy. To pierwsza rzecz, po której będą identyfikowali Cię klienci. Bez nazwy ani rusz. Więcej o namingu pisaliśmy w artykule „Naming – dlaczego potrzebujesz dobrej nazwy firmy?”.

Logo – znak graficzny, po którym klienci z łatwością mogą identyfikować markę. Logo powinno być przejrzyste, łatwe do zapamiętania i związane z działalnością firmy. Nazwa, logo i pozostałe elementy CI muszą być spójne, wywoływać określone emocje i skojarzenia. Szerzej o tym w artykule „Logo to element, bez którego nie zaistniejesz w świadomości klientów”.

osteomedis-prezentacja

Logotyp – to kolejny istotny element CI. Logotyp może być częścią loga, ale może występować również samodzielnie, a nawet sam tworzyć całe logo. To tekstowe przedstawienie nazwy w odpowiedniej kompozycji, kolorze i kroju fontu.

Typografia – to wszystkie kroje pism i fontów wykorzystywanych przez firmę na materiałach firmowych, dokumentach, na stronie www, w korespondencji e-mailowej i listownej. Warto, aby wszystkie te elementy były ze sobą spójne, gdyż teksty pisane różnymi fontami bez jakiegokolwiek usystematyzowania wyglądają nieestetycznie i wprowadzają zamieszanie. Niektóre firmy decydują się na zaprojektowanie własnej, objętej prawami autorskimi typografii, co jeszcze mocniej wpływa na jej identyfikację.

Kolorystyka – jednolita kolorystyka lub używanie określonej palety barw we wszystkich elementach komunikacji z klientem ma ogromne znaczenie. Logo, strona www, materiały reklamowe, firmowa papeteria, banery i gadżety powinny być utrzymane w tej samej kolorystyce, pomagającej identyfikację firmy. W ten sposób łatwiej dasz się zapamiętać klientom. Aby uzmysłowić Ci, jak ważny jest to element, pomyśl o jakimś kolorze, a następnie zastanów się, z jaką firmą Ci się kojarzy. Konsekwentne wykorzystywanie określonej kolorystyki może przynieść wiele korzyści.

Materiały firmowe i reklamowe – mając już wszystkie wcześniejsze elementy CI można przejść do tworzenia firmowych materiałów biurowych i reklamowych, które pełnią bardzo istotną funkcję w identyfikacji wizualnej. Biała kartka papieru niewiele powie o firmie, ale już markowa papeteria, teczki reklamowe drukowane zgodnie ze strategią wizerunkową i wszystkie pozostałe gadżety, jakich używasz w komunikacji z klientem pomogą Ci w osiągnąć Twój cel – sprawić, że klient zapamięta firmę i być może skorzysta w przyszłości z jej usług.

CI to również wiele elementów identyfikacji zewnętrznej, jak chociażby wizytówki, ulotki, długopisy firmowe, ubrania robocze, naklejki na samochody i witryny itp. Wszystko to pozwoli Ci wyróżnić się od konkurencji i wywołać skojarzenia klientów z marką, którą pragniesz wypromować.

motooptima

s1

Czy potrzebujesz wszystkich elementów CI?

Takie rzeczy jak: nazwa, logo i logotyp to absolutna podstawa, bez której ciężko sobie wyobrazić budowanie wizerunku marki. Elementy, które często wykorzystujemy intuicyjnie, ale niekoniecznie świadomie to stosowanie jednolitej typografii i kolorystyki. Te działania warto jednak powierzyć fachowcom, by odpowiednio je opracowali i przygotowali Księgę Znaku z różnymi wariantami zastosowania logo, logotypu, typografii i kolorystyki. Dzięki takim zabiegom szybciej i skuteczniej nawiążesz dobre, długotrwałe relacje z klientami i wyjdziesz ze strefy „kolejna firma oferująca takie same usługi”. Gdy klienci zaczną kojarzyć markę, zyskasz wielu stałych klientów i ambasadorów marki, a to przecież najlepsza inwestycja!

nycp-1

nycp10

Zobacz również