BLOG

Dlaczego potrzebujesz strony www dopasowanej do urządzeń mobilnych

Czasy, kiedy można było ignorować ruch ze smartfonów i tabletów, już dawno minęły. Prawie każdy z nas posiada przynajmniej jedno takie urządzenie, i wie, że wchodzenie na standardową stronę przez telefon, jest tak samo wygodne, jak czesanie włosów widelcem – niby można, ale ani to wygodne, ani efektywne.

Na czym użytkownicy przeglądają internet?

Chociaż w Polsce to nadal komputery osobiste i laptopy dominują jako urządzania służące do surfowania po www, urządzenia mobilne mają swój spory wkład, a trend wzrostowy z roku na rok się zwiększa. Według danych z 2015 roku w naszym kraju aż 20,5% ruchu w internecie pochodziło z urządzeń przenośnych. Natomiast w statystykach światowych w 2016 roku, to użytkownicy smartfonów i tabletów byli wiodącą grupą; według StatCounter aż 51,3% ruchu pochodziło właśnie od nich. Ponadto szacunkowe wyliczenia wskazują, że w 2017 roku ruch mobilny może odpowiadać nawet za 75% całego ruchu w internecie, a w 2018 – nawet za 79%.

n5DTszne6dkO11D0wiN2

Z powyższych danych jednoznacznie wynika, że strony muszą być dostosowane do wyświetlania na małych ekranach, a jeśli jeszcze dodać do tego zabiegi Google faworyzujące witryny RWD lub mobilne, okazuje się że jest to po prostu konieczność.

statcounter_internet_usage_2009_2016_ww-1024x559

Strona mobilna – czyli jaka?

Końcówka lat 90. XX wieku i początek XXI wieku odznaczały się dynamicznym rozwojem internetu. Powstała ogromna liczba stron, dostosowanych do przeglądania na komputerach osobistych. Wraz z powolnym rozwojem telefonów komórkowych z możliwością przeglądania internetu, zaistniała konieczność dopasowania tych ich do mniejszych ekranów i niższej przepustowości danych. Takie odchudzone wersje określane były jako mobilne lub lite, i najczęściej były zupełnie odrębnymi witrynami z osobnym adresem. Tego typu podwójne strony istnieją do dziś, ale są wypierane przez technologię RWD, czyli strony responsywne, samoistnie dostosowujące się do rozmiarów ekranu.

RWD czy mobilna?

Częstym pytaniem zadawanym przez osoby zlecające wykonanie portalu jest to: czy lepsza jest strona mobilna, czy responsywna. Odpowiedź jest tylko jedna: to zależy. Najbardziej uniwersalna i najtańsza jest opcja RWD, gdyż jest to jedna witryna, dostosowująca się do wielkości i ustawień wyświetlacza. Autor ma jednak ograniczone możliwości w projektowaniu oddzielnych modułów na stronę pecetową i smartfonową.

Zaletami stron RWD są m.in.:

  • wspólny panel CMS,

  • jednakowy adres url,

  • nawigacja przystosowana do rozmiaru ekranu,

  • przewijanie ograniczone do osi góra-dół,

  • czytelna treść z możliwością powiększania napisów,

  • multimedia dopasowane do wielkości urządzenia mobilnego,

  • ukrywanie niepotrzebnych elementów interfejsu,

Rozwiązaniem, które stwarza większe możliwości projektowe są strony mobilne. W tym systemie tworzy się dwie zupełnie osobne witryny, które mogą wyglądać identycznie lub całkowicie odmiennie i posiadać różne funkcje.

Zalety stron mobilnych:

  • Ze względu na dywersyfikację działań i przygotowywanie strony pod konkretne urządzenia proces wykonania zazwyczaj trwa krócej niż RWD;

  • Ograniczenie testowania witryny jedynie do przeglądarek mobilnych;

  • Strona jest lżejsza i ładuje się znacznie szybciej nawet na łączach o niskiej przepustowości;

  • Możliwość dowolnego dopasowania wyglądu i funkcjonalności witryny niezależnie od wersji stacjonarnej.

Nie stać Cię na utratę mobilnych użytkowników

Klient przeglądający www na telefonie lub tablecie ma możliwość podjęcia natychmiastowego kontaktu (wywołania numeru telefonu lub adresu e-mail), a także włączenia lokalizacji firmy na nawigacji lub Google Maps, co znacząco wpływa na konwersję.

Nawet jeśli użytkownicy urządzeń przenośnych nie są Twoją główną grupą odbiorców, nie możesz bagatelizować trendu przemawiającego za wciąż rosnącym wykorzystaniem smartfonów i tabletów do przeglądania Sieci. O tym, dlaczego potrzebujesz strony internetowej, pisaliśmy w jednym z wcześniejszych artykułów. Teraz już wiesz, dlaczego potrzebujesz nie tylko zwykłej, ale również mobilnej strony internetowej. Kilkadziesiąt procent ruchu to naprawdę sporo.

Zobacz również